Bild på Familjen vid Stonehenge

Bila i Storbritannien

Eftersom vår familj gillar att resa har vi under olika perioder funderat över att ta steget och också flytta utomlands, åtminstone för ett tag. Vårt favoritresemål USA har länge legat högt på listan över länder att flytta till. Dessvärre är det väldigt krångligt att flytta dit varpå vi har letat alternativ.

Efter en del funderingar och googlande blev vi för några år sedan sugna på att flytta till Storbritannien. Det som lockade var: 1. Att vi kunde språket. 2. Bra skolor fanns. 3. Billigt att resa till och från Sverige.

Då även väder var en viktig parameter för oss började vi leta i södra England och vi blev till slut nyfikna på Bournemouth. Och bestämde oss för att börja med att åka över på semester och bila runt.

England

När vi landade på Gatwick väntade en hyrbil på oss som vi bokat hemifrån. De första minuterna i bilen kändes det väldigt ovant att köra till vänster och det tog några dagar innan jag var helt van. Innan resan att vi inhandlat en GPS, vilken var till väldigt stor hjälp. Första natten bodde vi i Slough, en ganska tråkig industristad väster om London. Vi stannade endast en natt och enda anledningen till att vi var där var att vi planerat ett besök på Legoland Windsor dagen efter. Legoland gick verkligen hem hos barnen. De tyckte att det var kul att gå runt och kolla på de små legostäderna och äldsta grabben uppskattade också åkattraktionerna. Ett tips om man reser med barn som gillar att åka är att köpa ett extra åkband som gör att man får gå före i alla köer.

Därefter bodde vi en vecka på ett motorvägshotell utanför Winchester. Vi betalade knappt 2500kr för 7 nätter. Väldigt billigt för södra England under sommaren och en bra utgångspunkt för att området ner och städerna ner mot kusten. Hotellet låg på en rastplats och det var inte så spännande omgivningar precis där så vi använde det endast för att sova och höll oss borta på dagarna. Runt omkring Winchester fanns det flertalet mysiga småstäder. I Salisbury var vi flera gånger och blev speciellt fästa vid ett kafé på huvudgatan som med vegetariska hamburgare och sötpotatis-pomes frites.

Bournemouth har en helt fantastisk sandstrand som också blivit utnämnd Storbritanniens bästa strand. Vi gillade Bournemouth, men vi fick inte känslan av att det vare ett ställe där vi skulle vilja bo.

Vi passade också på att besöka Stonehenge som kändes väldigt turistigt och faktiskt inte var så imponerade.

Vi bilade sedan vidare och nästa stopp blev Paignton, en liten kuststad i Devon, längre västerut. Vi tyckte Paignton var otroligt idylliskt. Nere vid havet fanns en lång strand med röd sand och en vacker gammal pir. Vi bodde hundra meter från havet på Bronte Hotel B&B. Trevlig ägare och mysigt rum med en dubbelsäng och en våningssäng för 720 kr/natten. När vi var där var det festival nere vid stranden på kvällarna och därför mycket mer folk än vanligt. Annars kändes Paignton väldigt lugnt.

Wales och Skottland

Efter två dagar körde vi norrut genom till Wales och nästa stopp blev den Walesiska huvudstaden Cardiff. Här promenerade vi mycket i stan, gick i affärer och vi gillade verkligen Cardiff. Vi bodde på hotell strax utanför.

Något vi tänkte på när vi reste runt och var i så många städer var att småstäderna i England är så vackra där svenska småstäder ofta känns ganska trista. De flesta har behållit en gammal stadskärna.

Vi fortsatte upp i Skottland och bodde några dagar i Dumfries. Medan vi var i Skottland passade vi också på att besöka vackra Edinburgh med sitt mäktiga slott mitt i staden.

Efter att ha bilat i drygt två veckor åkte vi till London och lämnade tillbaka hyrbilen. Vi avslutade sedan resan med en vecka i den brittiska huvudstaden.